One Planet, One Roularta, 2.933 zonnepanelen
Camille Jonckheere, Redacteur De Krant van West-Vlaanderen
17/04/2026
11 april 2026. Overshoot day voor België. Als iedereen zou leven, zoals wij in ons Belgenlandje, dan zouden de grondstoffen die de planeet op 1 jaar tijd kan aanmaken na amper 3,36 maanden al opgebruikt zijn. Ik kan het niet helpen om stil te staan bij onze consumptie en productie. In mijn privéleven probeer ik steeds mijn groenste beentje voor te zetten: zo eet ik regelmatig vegetarisch, ben ik een trouwe klant bij TooGoodToGo, probeer ik alles tweedehands aan te kopen en kies ik zoveel mogelijk voor het openbaar vervoer. Yes, zelfs op reis… byebye vliegreizen, hellooo nachttrein!
Op bezinmomentjes als deze ben ik oprecht blij dat ik een werkgever heb, die ook stilstaat bij duurzaamheid. Maandag 20 april opende Roularta Media Group hun nieuwste zonnepanelenpark in Roeselare. Verspreid over de twee vestigingen lagen er al zo’n 2.000 zonnepanelen en met deze extra investering van 1,1 miljoen euro verdubbelen we dat direct. Er komen 2.933 zonnepanelen bij, die jaarlijks 2.000 megawattuur moeten opwekken. Dat is het equivalent van het stroomverbruik van 565 gezinnen. Daarmee kunnen we de uitstoot van Roularta met 120 ton terugdringen. Een investering die de moeite waard is, als je het mij vraagt.
Samen met Natuur & Bos, de landschapsarchitect en Natuurpunt maakte RMG werk van een goed doordacht ontwerp. Zo zitten er wadi’s in het park, zijn de zonnepanelen op verschillende hoogtes aangelegd en zorgt men ook voor beplanting rondom en tussenin, die de biodiversiteit helpt. En zelfs nu na de opening staat het niet stil. Zo onderzoekt men de mogelijkheid voor batterijopslag om de opgewekte zonne-energie nog efficiënter te benutten.
Er zijn ook veel RMG-initiatieven die naast het zonnepanelenpark misschien klein lijken, maar wel verschil maken. Zoals de Spring & Swap: vorige maand kon je in de HAPPIE kleren of accessoires, die je niet meer draagt maar nog bruikbaar zijn, doneren in een rode box. Ik dook zelf ook in mijn kast en schonk enkele kleedjes, die te kort zijn voor mijn 1,83 meter en te klein geworden T-shirts. Intussen staat het rek in de HAPPIE en kan je er spullen ruilen: neem je iets mee, hang dan ook iets terug. Wat te lang blijft hangen, gaat naar een goed doel of de kringwinkel.
In het begin van mijn loopbaan bij Roularta leken die SDG’s me heel bizar. “Vier punten om duurzamer te zijn, yeah right.” Maar ik besef nu dat het zoveel meer is. De resem aan initiatieven toont dat het geen loze woorden zijn en dat we ons best blijven doen! Die grote missie om tegen 2040 CO2-neutraal te zijn, daar duim ik alvast voor. De belangrijkste stappen zijn gezet. Maar wat mij betreft, mogen we nog ambitieuzer zijn en dat kan gerust ook klein zijn. Zoals nog meer inzetten op een vegan aanbod, dat iedereen eindelijk eens alle lichten uitdoet wanneer ze als laatste vertrekken van op de werkvloer of dat de wekelijkse lokale groenteboer bij Roularta terugkeert. Stapje per stapje en dan komen we er wel!
terug naar overzichtDeel deze blog: